• in een infogram vertellen

Een  infogram is vooral  nuttig is als je effectieve data verzameld heb, die je gemakkelijk visueel kan omzetten naar tabellen en dergelijke. Tot nu toe heb ik nog niet zo veel omzetbare data gevonden omtrent aantal freeters enz. Voor het moment kan ik dan ook nogal moeilijk voorspellen hoe ik deze techniek precies kan incorporeren in mijn bachelorpaper. Je hebt volgens mijn indruk vooral getallen nodig die je dan visueel makkelijk begrijpbaar kan voorstellen aan de lezer. Mijn opdracht nu is dus op zoek gaan naar correcte cijfers omtrent werkgelegenheid bij Japanse jongeren, freeter en eventueel kan ik ook nog NEET erbij betrekken.

  • via scoop.it, paper.li of storify vertellen

Mijn eerste poging tot curation heb ik via scoop.it gedaan. Ik heb de indruk dat het doel van deze tool nogal gelijkt op het programma Evernote, die ik al eerder heb gebruikt. Het is net een blog die je maakt met alle interessante pagina’s rond je onderwerp.  Groot voordeel van scoop.it is wel dat je ook filmpjes van youtube en dergelijk kan uploaden zonder enige omweg. Nadeel is dat als je de volledige tekst in je scoop wil weergeven, dit handmatig moet invoeren. Ziehier het resultaat van mijn poging.

  • Verbeeld de titel van je paper in één beeld(let op de licentie van het beeld waarmee je start)

Zie hier het resultaat van mijn eerste poging om met paint.NET te werken. Ik heb erop gelet dat mijn afbeelding onder de licentie van creatieve commons valt, door gewoon de zoekfunctie van google te specifiëren. Aangezien mijn titel een nogal abstract begrip is, heb ik enige creativiteit aan boord moeten leggen, om iets te maken wat mijn titel zou kunnen verbeelden.

  •  Wat zou je met een tool als popcorn maker kunnen aanvangen voor jouw thema

Een tool zoals popcorn maker lijkt mij wel handig om je paper op een eenvoudige manier voor te stellen. Als je voldoende structuur in je paper steekt, moet dit zonder al te veel aanpassingen kunnen gebeuren. Ik zie deze tool een beetje als een automatische powerpoint voorstelling, waar je zelf niets meer bij moet zeggen. Ik twijfel alleen of dit medium de nodige diepgang, die wel nodig is in een academische paper, op een passende manier zou kunnen overbrengen.

