Een eerste probleem bij het zoeken naar afbeeldingen om een afbeelding te bewerken voor mijn onderwerp, was terug uitzoeken welke afbeeldingen ik mocht gebruiken. Even vlug fluisteren met mijn buur leverde ‘dat commons-ding, niet?’ op. Creative Commons dus. Maar via daar geraakte ik gewoon op google images, dat blijkbaar óók kan zoeken op afbeeldingen met een correcte licensie. Handig dus.

Ziehier een dappere poging om met gimp een afbeelding te bewerken die als titel van mijn individuele opdracht zou kunnen dienen:

temp

Voor het uitwerken van mijn onderwerp in een infogram zie ik 2 werkwijzen. Een eerste is het chronologisch werken: wanneer het jurysysteem in Japan werd ingevoerd, afgeschaft en heringevoerd zijn er telkens verschillende incidenten geweest die daar aan de basis lagen, zijn er waarschijnlijk polls gebeurd om de mening van het publiek te vragen, verschillende interessante uitspraken gedaan. Die ordenen zou een interessant beeld opleveren volgens mij.
Daarnaast zou er ook een vergelijking kunnen gemaakt worden door een infogram in 2 kolommen; links Japan, rechts jurysystemen in andere landen, met daarbij de meest frappante verschillen telkens weergegeven.

De meest interessante manier om scoop.it te gebruiken lijkt mij door een verzameling artikels, nieuwsfragmenten, … weer te geven om de evolutie van het onderwerp weer te geven. Hetgeen ik volgens mij mis in scoop.it is overzicht: buiten tags en de volgorde waarin de verschillende elementen voorkomen, kan ik weinig structuur vinden, wat volgens mij wel essentieel is om iets zoals het Japanse jurysysteem te beschrijven.

Met popcorn webmaker zijn de mogelijkheden eindeloos. Het is in feite een eenvoudige manier gelijk welke inhoud van  een bachelorpaper aantrekkelijker voor te stellen. Als de bachelorpaper chronologisch opgebouwd is, kan dat in een video ook. Als de bachelorpaper een andere opbouw kent, kan dit in feite ook. Het grootste voordeel van een video lijkt mij het feit dat je je bachelorpaper veel toegankelijker kunt maken. Door walls of text te vervangen door afbeeldingen, citaten door scans van originele documenten of opnames van speeches, grafieken dynamisch te maken en effectief aan te wijzen op de grafiek waarover je het hebt in plaats van vage omschrijvingen, … maak je het geheel veel overzichtelijker en eenvoudiger te begrijpen.

 

 

