Nadenken over een originele manier om een verhaal te vertellen of een paper te schrijven, is volgens mij iets heel zinnigs om te doen. Mensen zijn immers veel sneller geïnteresseerd in infographs, en dus sneller geneigd ze door te nemen en de informatie op te slaan, dan in het geval van traditionele tekst.

Dat is zeker zo, maar er is wel een probleem: hoe serieus wordt je infograph, blogverzameling of filmpje genomen, en wordt het gezien als een werkelijk wetenschappelijke bijdrage? Ik denk dat dat moeilijk zal vallen, gezien de grote hoeveelheid nonsens die in deze formaten wordt aangeboden. Ik denk niet dat ik dus mijn paper volledig in dergelijk formaat zou maken, maar ik denk wel dat het nuttig is om deze te incorporeren in de paper. Het maakt de tekst een stuk minder droog, is duidelijk, overzichtelijk en een goed alternatief voor een tabel of grafiek.

Voor mijn opdracht specifiek, denk ik dat ik het formaat van infographs wel goed kan gebruiken, gezien mijn onderwerp een vergelijking tussen Japan en het Westen omvat. Cijfermateriaal, statistieken, quotes,… zijn allemaal zeer fijn en mooi weer te geven met infographs. Een klein probeersel om eens te zien hoe ik dit zou kunnen toepassen op mijn opdracht vind je hier.

