In mijn paper zou ik het graag willen hebben over de Japanse voedingsmarkt. Omdat dit nogal een breed onderwerp is zou ik me vooral willen richten op de import en de export vanuit Japan even ter zijde willen houden. Er is immers al meer dan voldoende onderzoek gedaan naar de Japanse multinationals zoals bijvoorbeeld Toyota. Ook ben ik niet van plan een historisch overzicht te geven, ik zou me vooral op de laatste 50 jaren willen concentreren.

Eerst en vooral wil ik kijken welke producten de Japanners het meeste kopen en een eventuele reden ervoor proberen te achterhalen. Daarna zou ik willen kijken hoe het zit met import van voedsel in Japan, welke landen leveren het meest en welke producten worden het meest ingevoerd. Ik zou me ook willen richten op Europa en meer specifiek op België. Naar welke van onze producten is er het meeste vraag in Japan. Ook zou ik even willen kijken naar de reglementering betreffende import, aan welke eisen moeten de producten voldoen en hoe makkelijk of moeilijk is het om je producten op de Japanse voedingsmarkt te brengen. Als laatste zou ik ook eens willen kijken naar Westerse bedrijven in Japan die voeding produceren en hoe zij met de situatie daar omgaan.

Cynthia

