Ik heb gekozen voor de tekst “Japanese Luxury Consumption: Enjoy the freedom but follow the rules”, geschreven door Evelyn Kogler, een Zweedse studente die dit paper schreef in haar masterjaar van Aziatische studies aan Fund University. Haar paper is geschreven vanuit een sociaal en cultureel methodologisch kader, wat al duidelijk is na het lezen van de eerste zin van de abstract: “This study seeks to understand the underlying cultural and social concepts for the extensive luxury consumption in Japan”. In de inleiding legt ze dit nog wat specifieker uit:

“In particular I intend to study and understand in the Japanese context (1) the cultural factors underlying the extensive luxury consumption, (2) the social factors that make the luxury consumption possible for consumers, and (3) the perceived conspicuous, social, unique, emotional and quality prestige brand values which form part of my framework.”

Ook vermeldt ze in de inleiding hoe ze precies te werk gaat gaan:

“First, I will discuss the concepts of consumerism and luxury as well as define terms important for this study. I proceed with addressing the methods used in this study and discussing the collection of the empirical material. Drawing on cultural and social influences on luxury consumption, I present my theoretical framework together with an analysis of my empirical material. In the conclusion I present my main findings and raise questions for further research.”

Ze wijdt dus een heel hoofdstuk aan de culturele en sociale invloeden op consumptie, wat ook het grootste deel van haar paper is.

Advertisements