Mijn onderwerp is consumentengedrag in Japan en ik ga hiervoor zoeken op CiNii. Eerst heb ik gezocht naar boeken, ik zoek steeds met de zoekterm als titel.

Eerst heb ik met Engelse zoektermen gezocht omdat ik daar zelf meer vertrouwd mee ben. Ik heb gezocht op de zoektermen “Japan consumption behavior”, “Japan consumption” en “Japanese consumer”. Aan de resultaten was het duidelijk beter om de term “behavior” weg te laten wanneer ik naar bronnen zoek.

Als Japanse zoekterm heb ik eerst gezocht op “日本消費行動”, en daarna ook op “日本消費” en “日本消費者” . Net als bij het Engels is het in het Japans ook beter om “行動” te laten vallen. In het Japans heb ik ook meer resultaten dan ik het Engels.

Vervolgens ben ik gaan zoeken naar artikels met juist dezelfde zoektermen. Ook hier heb ik de zoekterm altijd als titel opgegeven en heb ik gezocht op “Include full-text and/or link”. In het Engels vond ik zo veel meer resultaten, maar in het Japans veel minder.

Liesbeth

