Ik ga even op zoek naar eventuele bruikbare boeken of artikels over mijn onderwerp in CiNii.
Mijn onderwerp is “de Japanse voedingsmarkt”, dus het eerste trefwoord dat ik probeer is”食品市場” . Eerst beperk ik mijn zoekresultaten tot boeken die mijn trefwoord in hun titel hebben.
Ik krijg hier een lijst met 57 Japanse bronnen. Wanneer ik mijn trefwoord in het Engels ingeef krijg ik 353 resultaten, wat mij een beetje verbaasde aangezien het toch over een Japanse database gaat.
Misschien moet ik mij dus ook gaan afvragen of mijn Japanse zoekterm wel klopt.
De volgende term waarmee ik mijn zoektocht verder zet is “食品規制”. Ik krijg een lijst met 32 boeken die mijn zoekterm in hun titel hebben. Daarna ga ik op zoek naar artikels met mijn zoekterm. Ik kom op 12 resultaten uit waaronder een paar die mij best interessant lijken voor mijn onderzoek.
Wanneer ik op het artikel ” Regulation of health foods and supplements : Mission of the Japanese Institute for Health Food Standards” klik, krijg ik een CiNii books optie en een NDL optie. Dit verbaast me omdat er in de inleiding gezegd was dat de National Diet Library niet in CiNii opgenomen was. Wanneer ik op deze link kom kom ik op een download pagina terecht waar ik wel niet veel van begrijp, de download wou ook niet openen.
Wanneer ik op de CiNii books knop klik, krijg ik een lijst met plaatsen waar het artikel aanwezig is, Jammergenoeg zijn dit enkel Japanse universiteiten.
Het Jammere aan CiNii vind ik dat hoewel je een hele grote lijst resultaten krijgt, het vaak nogal ingewikkeld lijkt om deze boeken of artikels in fysieke of digitale vorm te bemachtigen.

Cynthia

