Mijn onderwerp: “Stimulatie van het leerproces in Japanse bedrijven”

Stap 1) zoeken naar goede zoektermen. Om wat preciezere zoektermen te vinden, gaf ik het volgende in in Limo: “Japanese company learning process”. Ik kreeg veel te veel resultaten maar stootte wel op de term “Human Resource Management”; precies wat ik zocht. Met deze zoekterm en andere trefwoorden (Japan, Toyota etc) zoek ik verder.

Stap 2) Zoeken in online catalogi/bibliotheken.
Eens beginnen bij Limo. Title contains “Human resource management Japan” levert mij een 70-tal artikels op die lijken te stroken met mijn onderwerp, waarvan een 25 nog geen 3 jaar geleden geschreven is. Bruikbaar dus; ik voeg ze toe aan mijn bibliografie.

Volgende catalogus: UniCat. Met dezelfde zoektermen vind ik slechts 2 bronnen, maar het zijn wel boeken (wat ik in Limo niet vond). Één ervan biedt een interessante vergelijkende studie tussen België en Japan. Hoewel het enkel in Antwerpen ter plekke te bekijken is (Licensiaatsverhandeling), sla ik het op in Zotero.

Ik skip eventjes WordCat en GVK en probeer het in CiNii met Japanse zoektermen (die ik vind met Google Translate): 人的資源管理 (“Japan” laat ik in deze catalogus uiteraard vallen). Ik vind 755 artikels en 139 boeken; tijd om mijn zoektermen wat specifieker af te bakenen. Een concrete studie van dit onderwerp bij een typisch Japans bedrijf lijkt me interessant, dus ik voeg トヨタ toe aan mijn zoekopdracht. Geen resultaten. Eens proberen met advanced search. Hier stuit ik op de limieten van CiNii; deze databank heeft immers geen indexatie van full texts. Je kan dus niet zoeken naar termen die in het artikel of boek voorkomen, maar niet in de titel. Een mogelijke oplossing is het creatief zijn met het zoekveld “subject” of op een zoekresultaat klikken en hopen dat de juiste onderwerpen getagd staan (niet altijd het geval).

